در دومين نشست تخصصي با موضوع «بازاريابي فيلم» مطرح شد:آموزش «پخشکننده متخصص» ضروري است
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۰۱۱۴
خبرگزاری آریا- دومین نشست روز پنجم کارگاههای آموزشی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «بازاریابی فیلم» برگزار شد که طی آن سه کارشناس موضوع «فیلمساز/ پخشکننده، راه حل یا خطای استراتژیک» را به بحث گذاشتند.
به گزارش آریا و به نقل از ستاد خبری سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران؛ نشستهای روز پنجشنبه 23 آبان به دبیری «محمد اطبایی» برگزار شد که نشست آموزشی دوم «محمد بخشی»، «آرمان فیاض»، و «طوفان نهانقدرتی» تجربیات و دانش خود را به اشتراک گذاشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیاض در ابتدای این نشست به پخش فیلم اخیر خود، «مانیکور» اشاره کرد و گفت: «ابتدا من پیشنهاد میدهم که هیچگاه فیلم کوتاه اول خود را در جشنوارههای داخلی اکران نکنید چرا که بازخوردهای آن ممکن است شما را برای ادامه مسیر ناامید کند.»
وی ادامه داد: «زمانی که بحث پخش فیلم در عرصه بینالملل شد من هیچ ذهنیتی درباره آن نداشتم و آگاهی من صفر مطلق بود. چون هیچ مرجعی برای این کار پیدا نکردم تصمیم گرفتم که خودم فیلمم را پخش کنم و در پلتفرمهای مختلف پخش، در دیگر کشورها ثبتنام کردم. برای این کار من نگاه میکردم که فیلمهای منتخب این جشنوارهها در سالهای قبلش چه بوده و بر این اساس اثرم را ثبتنام میکردم.»
این مدیر فیلمبرداری گفت: «بعد از این که فیلمم در فستیوالهای بسیاری انتخاب نشد و من باز در حال ناامیدی بودم یکی از مشهورترین فستیوالهای فیلم کوتاه جهان در آمریکا فیلم من را پذیرفت. بعد از این چند فستیوال آمریکایی دیگر هم مرا برای اکران دعوت کردند و من فهمیدم که اثرم آمریکایی پسند است و در فستیوالهای آمریکایی موفقتر از فستیوالهای اروپایی یا دیگر کشورهای جهان است.»
فیاض با بیان این که چند سال است به عنوان هیأت انتخاب در جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد، بیان کرد: «امسال 500 فیلم فقط از کشور هندوستان به جشنواره آمده بود که واقعا نمیشد به خاطر کیفیت پایین آثار، حتی یک لحظه از آن را تماشا کرد. به همین خاطر یک واکنشی نسبت به فیلمهای هندی به وجود آمده بود که فکر میکنم به آثار خوب هندی هم آسیب زدند و اجازه ندادند که این فیلمها دیده شوند.»
وی گفت: «این اتفاق به خاطر آن است که فیلمسازان هندوستان آگاهی نسبت به جشنواره مقصد ندارند. با احترام به فیلمسازان ایرانی، زمانی که 400 فیلم از ایران در جشنواره برلین ثبتنام میکنند من از خود میپرسم آیا در آلمان، همین برخورد با ما نمیشود؟»
سپس طوفان نهانقدرتی با اشاره به پایین بودن سطح دانش پخش در ایران، تشریح کرد: «من یک فیلمسازم، نه یک پخش کننده و این اصلا منطقی نیست که یک فیلمساز بعد از اتمام فیلمش بخواهد درگیر پخش باشد. آن هم در فضایی که انگار وارد یک چاه میشوی و در یک محیط جعلی باید دائم هوشیار باشی تا پخش کنندههای جعلی را از واقعی تشخیص بدهی.»
وی با اشاره به کلاهبرداریهای متعدد در حوزه پخش فیلم، بیان کرد: «پخش فیلم به تخصص نیاز دارد و هیچ فیلمسازی دوست ندارد که فیلمش موردی برای آزمون و خطای یک فرد بیتجربه در حوزه پخش باشد. این مسئله ناخواسته فضای نادرستی را ایجاد میکند که فیلمساز در آن نقش پخش کننده را هم بهعهده میگیرد.»
کارگردان فیلم «زونا» گفت: «من فکر میکنم توقع به جایی نباشد که فیلمساز، فیلمی که با جان و دل ساخته را هزینه کند تا یک متخصص پخش پرورش پیدا کند. این اتفاق به خاطر کمکاری و بیتوجهی نهادهای متولی در این موضوع است و حاصل انحصارطلبی دولتی که همچنان در عرصه فیلم کوتاه سایه انداخته است.»
محمد بخشی هم درباره تجربه پخش آخرین فیلم کوتاه خود گفت: «وقتی میخواستم فیلمم را پخش کنم لیست بلند بالایی از پخش کنندگان وجود داشت اما آنها حاضر نبودند حتی فیلم مرا ببینند و عملا برای من این سوال پیش آمد که چرا پخشکننده که نگاهی حرفهای در این مورد دارد، حاضر نیست حتی فیلمی ببیند که بخواهد درباره آن قضاوتی داشته باشد؟ پخش مرحلهای است مثل تدوین، فیلمبرداری، آهنگسازی و غیره. اگر کسی در این حوزه تخصص دارد و در جهان اعتباری کسب کرده چه راهکاری میتواند بدهد به فیلمساز که کارش را بتواند پخش کند. متأسفانه در بین حرف و عمل پخشکنندگان تناقضی وجود دارد که موجب شده چرخ دندههای یک چرخه با هم چفت نشوند. آنها درباره پخش حرف میزنند ولی چون از این کار درآمدی ندارند پخش آن را رها میکنند.»
اطبایی در ادامه جلسه اظهار داشت: «برای یک فیلمساز باید مهم باشد که فیلمش در یک جشنواره درجه یک به نمایش دربیاید. همه مدیران آثار یک جشنواره خوب را میبینند و در بسیاری از اوقات یک فیلم را بیآنکه در فستیوالی ثبتنام کرده باشند برای اکران دعوت میکنند و شما قرار نیست که در همه جشنوارهها ثبت نام کنید.»
وی ادامه داد: «نکته مهم در پخش فهم درست از فیلم خود و البته اهداف یا ایدهآلهای فستیوال مقصد است که تا چه اندازه با فیلم شما همخوانی دارد. زمانی که شما به گزینش جشنوارهها میاندیشید باید نیازهای جشنواره مقصد را برآورده کنید و ناچارید که دست به گزینش بزنید. مثلا باید بدانید فیلم شما خوراک فستیوالهای آمریکایی است یا در آسیا مخاطب خود را پیدا میکند یا این که در اروپا.»
این پخشکننده فیلم، بیان کرد: «زمانی که "بنیاد سینمایی فارابی" پخش همه نوع فیلم را به عهده داشت و البته بسیار هم موفق بود ما پیشبینی کردیم که باید هرچه سریعتر این موضوع را در بخش خصوصی در جریان بندازیم. بعد از خروجم از بنیاد، نزدیک به دو دهه من فیلم کوتاه پخش کردم اما هیچ بازده مالی نداشت و ما هیچ حمایت مالی نمیتوانستیم به دست بیاوریم که عملا مسیر آینده کاری ما را دچار اختلال میکرد.»
اطبایی گفت: «شاید این حرف ناخوشایند باشد اما ما در یک فضای حرفهای کار میکنیم و من وظیفه ندارم از سینمای ایران حمایت کنم. آن هم در دورهای که نهادهای دولتی دارند با بخش خصوصی رقابت میکنند و این مسئله به ما لطمه میزند.»
وی ادامه داد: «بازاریابی فیلم کوتاه امروز به کلی تغییر کرده و من به خاطر فاصله زمانی که با پخش فیلم کوتاه دارم، شناختی هم از پخش فیلم کوتاه ندارم. واقعیت این است که تا بخش خصوصی پای نگیرد و نیرو برای پخش تربیت نشود اتفاقی در این حوزه رخ نخواهد داد.»
این پخشکننده در پایان جلسه گفت: «اگر فیلمساز به پخشکننده اعتماد نداشته باشد، پخشکننده هم وسیلهای ندارد تا در میان فستیوالهای خوب جای باز کند و این چرخه ناخواسته روز به روز شکل معیوبتری پیدا میکند.»
سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از 18تا 24 آبانماه در پردیس سینماگالری ملت در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: دومین نشست تخصصی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کار اصلی مدارس و دانشگاهها؛ تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت های استان است
ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کار اصلی دانشگاهها و مدارس با توجه به ظرفیتها و نیازهای استان تربیت نیروی انسانی متخصص برای توسعه و آینده سیستان و بلوچستان است.
محمد کرمی امروز جمعه در نشست شورای اجتماعی استان اظهار کرد: در شرایطی که همه قدرتهای جهانی سعی در ایجاد خلل در روند توسعه منطقه دارند اگر به خداوند متعال متکی شویم قطعاً بر همه این توطئهها غلبه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: مباحث آموزشی و آینده نگری مدارس و دانشگاهها نقش مستقیم و اثرگذاری در توسعه یک کشور دارد و اساس کار در حوزه فرهنگ از آموزش و پرورش نشات میگیرد.
کرمی افزود: همه مجموعهها وظیفه دارند پای کار آموزش و پرورش باشند چرا که این نهاد مهم زیرساخت اصلی سایر دستگاهها محسوب میشود.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نهاد خانواده و آموزش و پرورش باید ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند چرا که اگر تربیت این دو نهاد با یکدیگر مغایرت داشته باشد فرزند ما دچار دوگانگی خواهد شد.
کرمی خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در استان رخ داده به طوری که تاکنون ۵ هزار نفر در حوزه اقتصاد دیجیتال آموزش دیدند که این اقتصاد دیجیتال میتواند موجب افزایش تولید و صادرات استان گردد.
وی تصریح کرد: امروز در یک جنگ شناختی همه جانبه قرار داریم و دشمن در فضای مجازی به دنبال اشغال و هدایت ذهنها و یاس و ناامیدی است؛ در این زمینه ساختن ذهنها کار بسیار مهم و مسئولیتی سنگین است چرا اگر اذهان دچار آسیب شوند دیگر قابل جبران نخواهد بود.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه مبانی نظری موجود در قرآن بسیار قوی است و همه تئوریها و تحلیلهای موجود از طرف دشمن را خنثی خواهد کرد.
انتهای پیام